︎︎︎ PICTURES OF ME SHOOTING MYSELF INTO A PICTURE, 1998/2010
Lochkamerafotografie, mehrteilig, 8 x 10 inch, Fujichrome RDPIII, auf Leuchtplatte, Originale
§ Mit einem Gewehr schiesst der Fotograf auf eine Kiste, die mit einem Film ausgestattet ist. Durch das Loch belichtet sich der Film und wird gleichzeitig am Ort, wo sich im Bild der Gewehrlauf bzw. das Auge des Schützen befindet, durchlöchert.
Aeschlimann-Corti Stipendium, Kunsthaus Langenthal, 1998
Swiss Design Award, Messe Basel und MUDAC Lausanne, 1999
Black-Box, der Schwarzraum in der Kunst, Kunstmuseum Bern, 2001
Observatory, Kunst im Grossen Palais, Dresden, 2003
Loch statt Linse, Kunsthaus Langenthal, 2004
Définitions, Photoforum PasquArt, Biel/Bienne, 2009
Shoot!, Les Rencontres d‘Arles, 2010
Shoot!, Festival Images, Vevey 2011
Shoot!, Fotomuseum Braunschweig, 2011
Shoot!, C/O, Berlin, 2012
Shoot!, The Photographers Gallery, 2012
Dead of a Cameraman, Apex Art, New York USA, 2013
Israel Photography Festival, Tel Aviv, 2014
The Pencil of Culture, Paris Photo, 2016
Sammlungen: Kanton Bern, Centre Pompidou, Spillmann Collection, div. Privatsammlungen
«Ein Foto schiessen, shooting a photograph, ist eine alte Redewendung, die kaum wegzubekommen ist. Der Welt mechanisch-elektronisch ein Bild abringen, sie in einem bestimmten Zustand festhalten und möglicherweise mit Bedeutung behaften, wird sprachlich mit dem Schiessen verbunden.» Urs Stahel
Die Analogie zwischen Schiessen und Fotografieren ist in der Serie «Pictures of Me, Shooting Myself into a Picture» von Rudolf Steiner mehr als nur eine Redewendung, welche möglicherweise auf einer ähnlichen Körperhaltung/Bewegungsmuster von Jäger und Fotograf gründet. Hier wird der Akt des Schiessens mit einem Gewehr vielmehr selbst zum Auslöser und zum bildgebenden Element, zum Motiv an sich. Indem Rudolf Steiner mit einem Luftgewehr auf eine mit einem Planfilm (Diapositiv 20 x 25 cm) ausgestatteten lichtdichte Holzkiste schiesst bzw. ein Loch in die eine Wand schiesst, projiziert das Licht nach den Gesetzen der Physik die vor der Kiste sich befindliche Szene auf die Rückwand der Kiste bzw. auf das dort angebrachte lichtsensible Material und belichtet es dabei: die Fotografie entsteht. Doch die Kugel durchdringt bei ihrem Flug nicht nur die Kistenwand und löst so den Belichtungsprozess aus, sondern verletzt im Anschluss auch noch den Film - und zwar an genau der Stelle, wo das Auge des Schützen bzw. der Gewehrlauf auf dem Bild abgebildet wird. Das ist zwar nur reine Physik, aber gleichzeitig unglaublich magisch: Der zerstörerische Akt erschafft sich durch sich selbst sein Bild.
Die so geschaffenen Bilder sind Unikate, da bei einer Vervielfältigung des Photos die Leerstelle, das Loch, die Verletzung im Film wiederum nur abgebildet, aber nicht physisch übernommen würde. Die nun für die Sammlung der Stadt Biel/Bienne angekauften drei Werke stammen aus der 2010 für die Wanderausstellung «Shoot! Fotografie existentiell» hergestellten Serie, die unter anderem an den Rencontres d’Arles, im Museum für Photographie Braunschweig, im C/O Berlin, in der Photographers Gallery in London und am Festival Images in Vevey ausgestellt wurde.
Pinhole camera photography, multipart, 8 x 10 inch, Fujichrome RDPIII, on light panel, originals
§ Using a rifle, the photographer shoots at a box equipped with a film. The film is exposed through the hole and at the same time is perforated at the place where the rifle barrel or the eye of the shooter is located in the picture.
Aeschlimann-Corti Scholarship, Kunsthaus Langenthal, 1998
Swiss Design Award, Messe Basel and MUDAC Lausanne, 1999
Black-Box, the black space in art, Kunstmuseum Bern, 2001
Observatory, Kunst im Grossen Palais, Dresden, 2003
Hole instead of lens, Kunsthaus Langenthal, 2004
Définitions, Photoforum PasquArt, Biel/Bienne, 2009
Shoot! Les Rencontres d'Arles, 2010
Shoot!, Festival Images, Vevey 2011
Shoot!, Fotomuseum Braunschweig, 2011
Shoot!, C/O, Berlin, 2012
Shoot!, The Photographers Gallery, 2012
Dead of a Cameraman, Apex Art, New York USA, 2013
Israel Photography Festival, Tel Aviv, 2014
The Pencil of Culture, Paris Photo, 2016
Collections: Canton Bern, Centre Pompidou, Spillmann Collection, various private collections.
"Shooting a photograph, shooting a photograph, is an old idiom that is hard to get rid of. To mechanically-electronically wrest an image from the world, to capture it in a certain state and possibly attach meaning to it, is linguistically associated with shooting." Urs Stahel
The analogy between shooting and photographing is more than just a figure of speech in Rudolf Steiner's series "Pictures of Me, Shooting Myself into a Picture," which is possibly based on a similar posture/movement pattern of hunter and photographer. Here, rather, the act of shooting a rifle itself becomes the trigger and the picture-taking element, the motif in itself. When Rudolf Steiner shoots with an air rifle at a light-proof wooden box equipped with a plan film (slide 20 x 25 cm) or shoots a hole in one wall, the light projects the scene in front of the box onto the back wall of the box or onto the light-sensitive material attached there according to the laws of physics and exposes it in the process: the photograph is created. However, the bullet not only penetrates the box wall during its flight and thus triggers the exposure process, but also subsequently injures the film - at the exact spot where the shooter's eye or the rifle barrel is depicted on the image. This is pure physics, but at the same time incredibly magical: the destructive act creates its image through itself.
The images created in this way are unique, since if the photograph were reproduced, the blank space, the hole, the injury in the film would again only be depicted, but not physically taken over. The three works now purchased for the collection of the city of Biel/Bienne come from the 2010 series produced for the traveling exhibition "Shoot! Fotografie existentiell," which was exhibited at the Rencontres d'Arles, the Museum für Photographie Braunschweig, C/O Berlin, the Photographers Gallery in London, and the Festival Images in Vevey, among others.